کشکول

هر مطلبی با هر موضوعی دوست داشتم ثبت میکنم

کشکول

هر مطلبی با هر موضوعی دوست داشتم ثبت میکنم

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
  • ۰
  • ۰

حتی اگر بهترین و قدرتمندترین تبلت‌ها یا گوشی‌های اندرویدی را هم خریداری کنید، به مرور زمان سرعت عملکرد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در این بین ممکن است دستگاه شما به قدری قدرتمند باشد که این کند شدن تدریجی عملکرد دستگاه برایتان قابل حس نباشد، اما مطمئن باشید که سرعت عملکرد دستگاه‌تان در روز اولی که آن را خریداری کردید به مراتب بیشتر از روزهای بعدی است که از آن استفاده می‌کنید. به بیان دیگر می‌توان گفت که گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی به مرور زمان دچار افت سرعت عملکرد می‌شوند، اما دلیل اصلی وقوع این موضوع چیست؟

البته باید اشاره داشته باشیم که مسئله کند شدن تدریجی گوشی‌ها و تبلت‌ها موضوعی نیست که به طور اختصاصی تنها در دستگاه‌های اندرویدی شاهد آن باشیم. اما از آنجایی که تعداد کاربران محصولات اندرویدی نسبت به سایر سیستم عامل‌ها بیشتر است، جای تعجبی ندارد که گزارشات مبنی بر کند شدن تدریجی این محصولات نیز نسبت به تعداد گزارشات سایر محصولات مجهز به سیستم عامل‌های دیگر بیشتر باشد. بنابراین تصور نکنید که اگر یک آیپد و آیفون مبتنی بر سیستم عامل آی او اس را خریداری کنید، دستگاه شما به مرور زمان دچار افت سرعت عملکرد نمی‌شود.

برای درک بهتر این موضوع و دلیل کند شدن تدریجی تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند اندرویدی پیشنهاد می‌کنیم که مقاله اختصاصی و آموزشی ما را مطالعه نمایید. در این مقاله علاوه بر دلایل مرتبط با این امر به چگونگی رفع این مشکل و افزایش دوباره سرعت عملکرد دستگاه هوشمندتان نیز اشاره خواهیم داشت.

 دلیل کند شدن تدریجی گوشی‌های اندرویدی و راه حل آن

به روز رسانی‌های سیستم عامل و اپیکیشن‌های سنگین‌تر

سیستم عامل اندروید گوشی هوشمندتان دائما در حال به روز رسانی خواهد بود و نسخه‌های جدید آن از سوی کمپانی‌ تولید کننده محصول به طور OTA برای دانلود و نصب ارسال می‌شود. از آنجایی که سیستم عامل اندروید تنها برای گوشی‌های خاص و منحصر به فردی به روز نمی‌شود، بنابراین این احتمال وجود دارد که گوشی شما با آپدیت سیستم عامل چندان سازگاری دقیقی با وضعیت جدید ارائه شده نداشته باشد. به بیان دیگر باید درک کنیم که تنوع محصولات اندرویدی به بسیار زیاد است و نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید را نمی‌توان برای تک تک این محصولات بهینه‌سازی کرد.

به عنوان مثال سونی به روز رسانی سیستم عامل اندروید ۶٫۰ مارشمالو را برای سری پرچمداران زد خود منتشر می‌کند. در این بین سونی تمرکز خود را بر روی گوشی اکسپریا زد ۵ که آخرین پرچمدار این برند است معطوف خواهد کرد و به روز رسانی اندروید ۶٫۰ را مطابق بستر سخت افزاری این گوشی بهینه‌سازی می‌کند. پس از همگام‌سازی نسخه جدید سیستم عامل اندروید برای این گوشی، سونی اقدام به عرضه آن برای تمامی سری محصولات اکسپریا زد خود خواهد کرد. در این شرایط اگر شما از گوشی هوشمندی نظیر اکسپریا زد ۴ استفاده کنید، به روز رسانی سیستم عامل جدید به طور اختصاصی برای گوشی شما بهینه‌سازی و طراحی نشده و این موضوع ممکن است مشکلاتی نظیر کندی عملکرد و باگ‌های خاصی را برای دستگاه به همراه داشته باشد.

همچنین ممکن است طی به روز رسانی‌های جدیدی که ارائه می‌شود، اپلیکیشن‌های سنگین نویی نیز در دستگاه نصب و راه‌اندازی شوند. اغلب این اپلیکیشن‌های سنگین یا Bloatware در پس زمینه دستگاه فعالیت می‌کنند و با توجه به عدم همگام‌سازی دقیق با بستر سخت افزاری گوشی شما ممکن است منجر به افت سرعت عملکرد آن شوند.

همچنین دقت داشته باشید که بستر سخت افزاری یک گوشی هوشمند هم نقشی اساسی در سرعت عملکرد آن ایفاء می‌کند. به عنوان مثال اگر از یک گوشی هوشمند قدیمی استفاده کنید، مطمئنا راه‌اندازی نسخه‌های جدید و به روز شده سیستم عامل اندروید بر روی آن دشوارتر و کندتر انجام می‌شود. برای درک بهتر این موضوع همان به روز رسانی اندروید ۶٫۰ مارشمالو را برای سری محصولات اکسپریا زد سونی در نظر بگیرید. همانگونه که اشاره داشتیم سونی این به روز رسانی را برای گوشی اکسپریا ز ۵ که آخرین پرچمدارش بود بهینه‌سازی می‌کند و نهایتا آن را برای تمامی پرچمداران سری زد خود منتشر خواهد کرد. حال هرچه گوشی شما از نظر عمر مفید قدیمی‌تر بوده و از نظر سخت افزاری ضعیف‌تر باشد، مشکلات بیشتری در اجرای نسخه جدید سیستم عامل اندروید خواهد داشت. بنابراین طبیعی است که اندروید ۶٫۰ در گوشی اکسپریا زد ۵ سریع‌تر از اندروید ۶٫۰ در گوشی اکسپریا زد ۴ عمل کرده و به همین ترتیب اندروید ۶٫۰ در اکسپریا زد ۴ سریع‌تر از اندروید ۶٫۰ در اکسپریا زد ۳ عمل کند.

۱

راه حل: اما چگونه می‌توان مشکل کندی عملکرد دستگاه را پس از استفاده از به روز رسانی جدید رفع کرد؟ برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم که نسبت به نصب و استفاده از یک کاستوم رام قابل اعتماد نظیر CyanogenMod اقدام نمایید. در این کاستوم رام‌ها عملکرد اپلیکیشن‌های پس زمینه غیرضروری وسنگین مختل شده و نهایتا بستر نرم افزاری روانی در اختیار شما قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید که برای نصب کاستوم رام باید تجربه‌ای نسبتا کافی را داشته باشید و دستگاه شما حتما روت شده باشد.

 

اپلیکیشن‌های اجرا شده در پس زمینه دستگاه

بدون تردید هرچه از زمان استفاده شما از دستگاه هوشمندتان بگذرد تعداد اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که بر روی آن نصب کرده‌اید بیشتر می‌شود. این موضوع منجر به پر شدن حافظه دستگاه شده و نهایتا پر شدن حافظه دستگاه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی سرعت عملکرد گوشی هوشمندتان داشته باشد.

اما موضوعی که مهتر از این امر محسوب می‌شود مربوط به تعداد اپلیکیشن‌هایی است که در پس زمینه دستگاه‌تان اجرا شده است. برخی از اپلیکیشن‌های موبایلی به طور اتوماتیک در پس زمینه دستگاه اجرا می‌شوند و بدین صورت از منابعی همچون پردازنده، رم و … دستگاه استفاده می‌کنند. کاملا مشخص است که با افزایش تعداد اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی هوشمندتان، تعداد اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه دستکاه اجرا می‌شوند نیز بیشتر خواهد شد. اپلیکیشن‌هایی همچون اپلکیشن‌های پیام رسان دائما در پس زمینه گوشی هوشمندتان فعال خواهند بود. همچنین ویجت‌ها، لایو والپیپرها و … نیز تاثیر مستقیمی بر روی سرعت عملکرد گوشی هوشمندتان دارند.

۲

راه حل: برای غیرفعال کردن اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه دستگاه هوشمندتان فعال هستند وارد بخش تنظیمات یا اصطلاحا Settings دستگاه اندرویدی خود شده و سپس به بخش Apps مراجعه کنید. در این قسمت وارد بخش Running شوید. اپلیکیشن‌هایی که نام آن‌ها را در این قسمت مشاهده می‌کنید، اپلیکیشن‌هایی هستند که به طور دائم در پس زمینه دستگاه هوشمندتان اجرا شده و منجر به کند شدن سرعت عملکرد آن می‌شوند. شما می‌توانید با انتخاب هر اپلیکیشن و سس انتخاب گزینه Stop فعال آن را موقتا متوقف کنید، اما استفاده از این روش کارایی لازم را به همراه ندارد و اپلیکیشن مربوطه به طور اتوماتیک پس از چند لحظه مجددا اجرا می‌شود. برای غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های این بخش باید موارد غیرضروری را کاملا Uninstall نمایید. همچنین اپلیکیشن‌های پیش فرضی که در صورت روت نبودن دستگاه قادر به حذف یا Uninstall آن نیستید با استفاده از گزینه‌ای با نام Disable قابل غیرفعال‌سازی خواهند بود. همچنین سعی کنید که تا حد امکان از ویجت‌های متعدد و لایو والپیپرها استفاده نکنید.

 

حافظه داخلی دستگاه

در بخش قبل هم اشاره داشتیم که پر بودن حافظه داخلی دستگاه تاثیر مستقیم بر روی سرعت عملکرد آن دارد. بدون تردید هنگامی که یک گوشی هوشند جدید را خریداری می‌کنید اطلاعات موجود در حافظه آن بسیار ناچیز است و به مرور زمان به میزان و حجم این اطلاعات افزوده می‌شود. این امر هم به تدریج منجر به کند شدن عملکرد تبلت یا گوشی هوشمند اندرویدی‌تان خواهد شد.

اگر تمایلی نسبت به حذف فایل‌ها، اپلیکیشن‌ها و …. موجود در حافظه داخلی گوشی هوشمندتان ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ حافظه کش (Cache) دستگاه رفته و نسبت به پاکسازی آن اقدام کنید. حافظه کش به مرور زمان حجم بسیار زیادی از اطلاعات را شامل می‌شود و با اشغال حافظه داخلی دستگاه منجر به افت سرعت عملکرد آن خواهد شد.

۳

راه‌حل: سعی کنید که همواره تنها اپلیکیشن‌های ضروری و مورد استفاده خود را بر روی تبلت یا گوشی اندرویدی‌تان نصب نمایید و از نصب موارد غیرضرور خودداری کنید. همچنین سعی داشته باشید که طی بازه‌های زمانی خاصی نسبت به مدیریت وضعیت حافظه داخلی گوشی خود اقدام نموده و پاکسازی اطلاعات حافظه کش دستگاه را نیز فراموش نکنید. بدین صورت می‌توانید سرعت عملکرد دستگاه هوشمندتان را تا حد چشمگیری افزایش دهید.

 

پشتیبانی از قابلیت TRIM

عدم پشتیبانی از قابلیت TRIM دلیل اصلی بود که تبلت نکسوس ۷ گوگل با مشکل کندی عملکرد تدریجی فاحش مواجه می‌شد. گوگل پس از عرضه اندروید ۴٫۳ این معضل را رفع کرد و قابلیت TRIM را به این سیستم عامل اضافه کرد. به موجب وجود این قابلیت، امکان حذف اتوماتیک بخش‌هایی از اطلاعات دستگاه که دیگر نیازی به آن‌ها وجود ندارد فراهم می‌آید و به نوعی سیستم عامل و دستگاه شما به شیوه‌ای هوشمندانه‌تر عمل می‌کند.

حال اگر شما از تبلت یا گوشی هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنید که از سیستم عامل اندروید ۴٫۳ بهره‌مند نبوده و نسخه‌های پیشین آن بر روی دستگاه نصب است، قابلیت TRIM در آن اجرا نشده و این موضوع منجر به کند شدن تدریجی محسوس‌تر دستگاه می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید گوشی هوشمندتان را روت کرده و اپلیکیشن LagFix را بر روی آن نصب نمایید. با استفاده از این اپلیکیشن فرآینده مشابه با قابلیت TRIM بر روی حافظه شما اعمال می‌گردد.

۴

راه‌حل: اگر دستگاه شما به نسخه‌های قدیمی‌تر از اندروید ۴٫۳ مجهز است، آن را روت کرده و اپلیکیشن LagFix را بر روی آن نصب نمایید.

منبع: howtogeek

نظرات (۱)

واقعا عالی بود ممنونم

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.