کشکول

هر مطلبی با هر موضوعی دوست داشتم ثبت میکنم

کشکول

هر مطلبی با هر موضوعی دوست داشتم ثبت میکنم

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
  • ۰
  • ۰

روش پخت کدو تنبل یا کدو حلوایی چیست؟ (طرز تهیه کدو حلوایی برای شب یلدا)

روش پخت کدو تنبل از جمله مواردی است که با آمدن فصل زیبای پاییز و سرد شدن هوا بین خانم های با سلیقه که سلامت خانواده و پختن غذاهای سالم برایشان اهمیت دارد، به یکی از موارد صحبت های دورهمی تبدیل می شود. اما پیش از پرداختن به روش پخت کدو تنبل باید بدانید که بین فرق کدو حلوایی و کدو تنبل که معمولا مورد بحث است، در واقع فقط شکل ظاهری آنهاست و معمولا به کدوی کروی شکل کدو تنبل و به کدویی که شبیهه به دمبل است کدو حلوایی گفته می شود و کدو تنبل گرد بیشتر برای جشن هالووین و سفره آرایی به کار می رود. در هر حال در این مطلب کدو حلوایی و کدو تنبل به یک مفهوم به کار رفته است. پخت کدو تنبل یا کدو حلوایی دارای ۳ روش متدوال است که از دیرباز توسط آشپزهای ایرانی و خانم پخته می شده و در سفره های زمستانی جای ویژه ای داشته است. یکی از این روش پختن کدو حلوایی در قابلمه است که ابتدا به آموزش آن می پردازیم و سپس روش سرخ کردن کدو حلوایی و روش پختن کدو حلوایی در فر را خواهیم گفت.

فرق کدو حلوایی و کدو تنبل

فرق کدو حلوایی و کدو تنبل

کدو حلوایی اگر خوب رسیده باشد و پوست نارنجی سالمی داشته باشد، دارای طعم شیرینی است. اما از آنجاییکه ایرانی ها معمولا طعم آن را شیرین تر از حالت طبیعی می پسندند، برای پختن کدو تنبل در قابلمه باید از یک ماده شیرین کننده که می تواند شکر، عسل، شیره انگور و … باشد استفاده کنید که متداول ترین و کم هزینه ترین آن شکر است. مواد لازم برای پخت کدو تنبل در قابلمه شامل موارد زیر است :

  • کدو حلوایی : ۱ عدد
  • شکر : ۱/۲ پیمانه (یک دوم پیمانه)
  • آب : یک لیوان
روش پخت کدو تنبل

روش پخت کدو تنبل (طرز تهیه کدو حلوایی برای شب یلدا)



امشب شام یه سیخ کباب داغ نوش جان کن (سفارش با تخفیف)

برای پخت کدو حلوایی در قابلمه ابتدا کدوی خریداری شده را کاملا تمیز بشویید و سپس با چاقوی مناسبی آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. بعد تخم های کدو که مانند برش خربزه در هر دو طرف موجود است را به خوبی از کدو جدا کرده و در ظرف دیگری بریزید تا بعدا بتوانید آنها را هم استفاده کنید. دقت کنید که خواص تخم کدو بسیار است و نباید آنها را به راحتی دور بریزید. بعد از اینکه تمام تخم ها را خارج کردید، برش های مناسبی از کدو ببرید. دقت کنید که برش های کدو حلوایی نباید زیاد بزرگ باشد چون معمولا کسی برش بزرگ کدو حلوایی را در یک وعده ی غذایی نمی تواند بخورد و اگر برش ها بزرگ باشند کدو حلوایی ها دست خورده می شوند و مجبور می شوید آنها را دور بریزید. حالا قابلمه ی مناسبی را بردارید و برش های کدو حلوایی را درون آن بچینید. سپس شکر را در یک لیوان آب ولرم به خوبی حل کرده و مخلوط به دست آمده را روی کدوها بریزید.

بافت کدو دارای مقدار زیادی آب است و به همین دلیل نباید در زمان پختن کدو آب زیاد روی کدوها بریزید چرا که در این صورت مقدار آب درون قابلمه بسیار زیاد خواهد شد و طعم کدو هم از بین خواهد رفت. زیر شعله را در حد متوسط (یا کم) روشن کنید و اجازه دهید کدوها بپزند. دقت کنید که کدو زیاد نپزد و له نشود تا در زمان سرو کردن ظاهری مناسب داشته باشد. بعد از پخته شدن کدوها می توانید پوست آنها را بکنید اما توصیه ما سرو با پوست است که زیبایی کدو حفظ شود.

به جای استفاده از قابلمه و پختن کدو تنبل روی گاز می توانید کدوها را در ظرف مناسب ماکروویو بچینید و بعد از اضافه کردن مخلوط آب و شکر روی کدوها، ظرف را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در ماکروویو قرار دهید اما طعم کدوی پخته در قابلمه با شعله ی کم و آرام آرام بسیار لذیذتر از زمانی است که از ماکروویو برای پختن کدو استفاده می کنید.

  • روش دوم : طرز تهیه کدو حلوایی سرخ شده 

از نظر روش انجام، طرز تهیه کدو حلوایی سرخ شده بسیار نزدیک به روش اول است با این تفاوت که اولین مرحله بعد از برش دادن کدوها سرخ کردن کدوهاست. مواد لازم برای تهیه کدو حلوایی سرخ شده شامل موارد زیر است :

  • کدو حلوایی: ۱ عدد
  • روغن سرخ کردنی : به میزان لازم
  • کره : به میزان لازم
  • شکر  : به میزان لازم
  • نمک : به میزان لازم (مقدار نمکی را که به کدو ها اضافه می کنیم باید بسیار کم باشد.)

در این روش هم ابتدا لازم است کدو را از وسط نصف کرده، تخم کدوها را با دقت و کامل خارج کرده و برش های مناسبی از کدو حلوایی ایجاد کنیم. سپس باید مانند سرخ کرده سیب زمینی یا هر ماده ی غذایی دیگری ماهیتابه را روی شعله ی مناسب قرار داده و روغن درون آن بریزیم تا کمی داغ شود و سپس برش های کدو را در ماهیتابه بچینبم و اجازه دهیم سرخ شوند. بعد از سرخ شدن کدوها آنها را در قابلمه ی مناسبی قرار داده روی آنها شکر و نمک می ریزیم و کره را هم به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم. سپس قابلمه را روی شعله ی ملایم قرار داده و بگذارید کدو کاملا بپزد. در این روش آب اضافه تری روی کدوها نمی ریزیم و کدوی سرخ شده با آب بافت خودش می پزد.

  • روش سوم : طرز تهیه کدو حلوایی در فر

برای تهیه کدو حلوایی در فر مواد زیر لازم است :

  • کدو حلوایی : ۱ عدد
  • روغن زیتون : به میزان لازم
  • شکر : به میزان لازم

ابتدا فر را روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم کنید تا دمای فر مناسب پختن کدو حلوایی شود. سپس مانند دو روش قبلی برش های کدو را آماده کرده و هر برش را با شکر و روغن زیتون کاملا آغشته کنید. بعد ته سینی فر را به خوبی با یک کاغد روغنی پوشش داده و برش های کدو را در قالب بچینید و قالب را به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا کدوها کاملا بپزند.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.